Generelle salgs- og leveringsbetingelser bedrift | B2B

Dette dokumentet dekker tilbud, ordrebekreftelse, faktura eller annet salgsdokument utstedt fra SG Safety.



1

Anvendbarhet og definisjoner


Disse generelle salgsbetingelser skal gjelde salg til kunder B2B ("Kunde"), av produkter og tjenester ("Produkter/Tjenester") fra SG Safety AS ("SGS") med mindre annet er skriftlig avtalt mellom selger og kjøper.

2

Endringer og tillegg


Disse generelle salgsbetingelsene kan endres av SGS fra tid til annen. Den nyeste versjonen er alltid tilgjengelig på våre nettsider sgsafety.no. Endringer i vilkårene gjelder kun for bestillinger sendt av Kunde etter at den reviderte versjonen er lagt ut på
selgerens hjemmeside. På Kundens anmodning vil SGS sende over en kopi av den nyeste versjonen av disse generelle salgsbetingelser. SGS forbeholder seg retten til å endre salgs og leveringsbetingelser uten varsel.

3

Ordre og bestilling


Bestilling av Produkter/Tjenester skal skje i et spesielt utarbeidet bestillingsdokument (Epost, PDF etc.). Dersom bestilling ikke skjer i tråd med dette vil SGS arkivere skriftlig e-post eller henvise til samtale for så å bekrefte dette på e-post. Etter at SGS har 
mottatt bestillingsdokumentet skal SGS bekrefte ordren ved en ordrebekreftelse. SGS har til enhver tid anledning til å oppdatere ordrebekreftelsen i tråd med endringer av forutsetninger, rammeverk og marked så lenge SGS bekrefter ny ordre til Kunde. 

Bestillingen er en bindende avtale mellom partene når SGS har sendt ordrebekreftelse til Kunde. Ved avvik på Kundes bestillingsdokument mot SGS ordrebekreftelse vil SGS ordrebekreftelse være gjeldende så lenge ikke Kunden skriftlig varsler avvik.
Avvik mellom Kundes bestillingsdokument og SGS ordrebekreftelse skal så langt det kan løses i forkant før leveranser av Produkter/Tjenester og før faktura utstedes. Skriftlig varsel med avvik må gjøres innen 24 timer etter at SGS har utstedt
ordrebekreftelsen. Grunnen til tidsfrist for varsel om avvik er å ikke forsinke ordre/logistikk. Dersom avvik mellom Kundens bestillingsdokument og SGS ordrebekreftelse ikke løses før fakturaens forfall vil ikke Kunden ha krav på ytterligere kreditt tid.

4

Pris og betaling


SGS forbeholder seg retten til å prisjustere ved prisendring fra leverandør, samt retting av teknisk feilprising uten forvarsel. Nettopriser og rabattgrupper kan justeres kontinuerlig av SGS også uten forvarsel. Enkelte produkter kan ikke kombineres med rabattog nettopriser.
Dersom frakt, emballasje, assuranse, tollsatser og offentlige gebyrer endres i forhold til det som gjaldt ved avtaleinngåelse kan prisene endres tilsvarende. Alle priser er eksklusive merverdiavgift.

Det kan inntreffe ekstra kostnader, for eksempel miljøavgift, frakt, gebyr (minste ordre, ekspress, farlig gods) og lignende. SGS utsteder faktura basert på ordregrunnlag eller ordrebekreftelse når leveransene av oppdrag er fullført eller når ordre forlater SGS varelager for avhenting eller videre transport. Betaling skal skje i henhold til avtalt betalingsbetingelser. Priser på ordrebekreftelse er gjeldende. Dersom ordrebekreftelse ikke er mottatt eller lest av Kunde gjelder prisene på faktura

5

Kredittkunder


Alle bedriftskunder vil bli kredittvurdert. SGS forbeholder seg retten til å gi avslag på kreditt uten nærmere begrunnelse. Kunder som ikke blir tilbudt kreditt vil få mulighet til å betale en forhåndsfaktura for Produkter/Tjenester. Kunde vil få mulighet til å Akonto betale oppdrag etter nærmere avtale.

6

Frakt og ordre betingelser


For frakt og ordre gjelder følgende:

  • Minste ordre verdi NOK500
  • Ved behandling av ordre med ordreverdi på mindre enn NOK1000 påløper et småordregebyr på NOK200.
  • Ved behandling av farlig gods belastes et tillegg på NOK200 per kolli.
  • Betaler ikke kjøperen i rett tid, har selgeren rett til å belaste forsinkelsesrenter. Pr.d.d 12,5%

 

7

Ekspress forsendelser og hasteordre


SGS utfører ekspress forsendelser og oppdrag under følgende forutsetning:

  • Klargjøring og oppdrag belastes ekspressgebyr NOK1800.
  • Ekspress forsendelse må avtales før kl12:00. Ekspressfrakt viderefaktureres til Kunde etter SGS transport avtaler. 
  • Ekspress forsendelse som inneholder batterier belastes ekspress gebyr NOK200 per kolli. (farlig gods)
  • Ekspress forsendelse som inneholder luft eller gass under trykk vil ikke bli behandlet. 

 

8

Teknisk informasjon og dokumentasjon


All teknisk informasjon og datablad på produkter utviklet av SGS som er gitt før eller etter at bestillingen er sendt forblir SGS eiendom.
Kjøper har ikke tillatelse til å endre på slik dokumentasjon. Teknisk informasjon og dokumentasjon fra fabrikant blir sendt på forespørsel.

9

Utleie


All utleie fra SGS utføres etter klargjøring. Dersom utleieordren blir kansellert etter at mobilisering er startet (før henting), så vil klargjøring samt eventuelt innkjøpt forbruk bli fakturert kunde.

  • Alt forbruksmateriell skal dekkes av kunde, hvis ikke annet er spesifisert i tilbudet. Utleie intervall og minste leieperiode/ledetid avtales i forkant av utleieperioden.
  • Leierate løper fra avtalt hentetidspunkt til utstyr er returnert (gjelder alle dager inkl. helger og helligdager).
  • Kunden skal returnere utstyr i samme stand som ved leveranse, med unntak av normal slitasje. Kunden skal koste transport for retur selv. Utstyr må returneres tømt for kjemikalier/olje. 
  • Instrumenter med spesial sensor blir spesialpriset for hvert enkelt tilfelle.
  • Dersom utstyr blir returnert unormalt skittent, med kjemikalier/veske innhold eller i en tilstand som krever ettersyn eller service ut over normal slitasje, løper døgnleie til alt arbeid med service og vask av utstyr er utført. Det vil bli fakturert for utbedring av dette samt evt. destruksjon av væske eller annen tilknyttet kostnad. 

10

Kurs


Kursavgiften vil bli fastsatt enten:

  • Som fast sum per deltaker (åpent kurs) 
  • Som fast sum for kurset (bedriftsinternt kurs) 
  • Som digitalt kurs gjennom våre partnere per deltaker. (digitalt kurs)

Vi henviser til våre nettsider for informasjon om oppsatte kursdatoer for åpne kurs og til SGS sine partnere og portaler for booking av kurs. Kursprisen inkluderer lunsj når kurset holdes i våre lokaler. Gi beskjed allergier til kurs@sgsafety.no Påmelding Ved påmelding sendes samlet påmeldingsbekreftelse til kurskoordinator. Hver enkelt deltaker får tilsendt sin personlige bekreftelse til den epost-adressen som oppgis ved påmelding. Påmeldingen er bindende. Digitale kurs belastes ved påmelding.
Avbestilling av kurs må skje senest en uke før kursstart. Ved avbestilling etter 1 uke før kursstart blir kurset belastet med 50 %. Ved avbestilling samme dag som kurs/ikke oppmøte, belastes 100 % av kursavgiften. Kurset/deltakeren kan flyttes til ny dato inntil 2 ganger innenfor en periode på 6 måneder uten ekstra kostnad.

Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs hvis det er færre enn 3 påmeldte, eller på grunn av forhold som ligger utenfor vår kontroll (force majeure). Melding om avlysning som følge av få påmeldte, vil komme innen en uke før kursstart. Dersom ikke annet er avtalt, gjennomføres kurset i SG Safetys kurslokaler på Røynebergsletta 20 på Forus i Stavanger. Normal kurstid er 09:00 – 15:00 dersom ikke annet er spesifisert. Overnatting og transport ordner deltakerne selv. Vi kan være behjelpelige med råd og anbefalinger. Til de fleste kurs medfølger kurskompendie. Deltakerne får også presentasjonen som blir brukt i kurset, samt fyldig elektronisk dokumentasjon. Oppgaver deles ut underveis i kurset. Kursbevis sendes elektronisk til kurskoordinator etter at avsluttende prøveer bestått for de kursene som har eksamen.

11

Leveringsbetingelser og levering


Leveringsbetingelse EXW (Incoterms® 2020) / SGS lager.
Fakturering av påløpt transport kostnader og eventuell emballasje/pall skjer ved utsteding av faktura hvis ikke annet er regulert mellom partene. Produktene vil bli levert til avtalt leveringssted til den angitte leveringstiden, eller på annet tidspunkt som er 
skriftlig avtalt mellom partene. Kunde er ansvarlig for å kontrollere oppgitt leveringssted på ordrebekreftelse. Leveringsdatoen oppgitt fra SGS er dato hvor varene utleveres fra lager. Varer som skal hentes hos SGS skal hentes 14 dager etter SGS varslet om 
tilgjengelig opphenting. Dersom varene ikke blir hentet innen 14 dager vil varene bli tilbakeført

12

Leveringsforsinkelse hos SGS


SGS skal straks varsle Kunde dersom det er grunn til å tro at leveransen kan bli forsinket. Dersom leveringen blir forsinket som følge av force majeure eller på grunn av en handling eller unnlatelse som skyldes SGS, SGS leverandør eller kjøperen, skal 
leveringsperioden forlenges med en rimelig tid. Kunden har bare rett til å avbestille/avbryte en forsinket levering i tilfelle av at forsinkelsen medfører vesentlig ulempe for kunden og forsinkelsen ikke er et resultat av force majeure eller en handling skyldes 
kjøperen.

Når en levering er forsinket har kunden bare krav på erstatning hvis skriftlig avtale er gjort om dette. SGS har rett til å nekte å levere produktet i tilfelle av at SGS har rimelig grunn til å tvile på kjøperens betalingsevne. SGS er forpliktet til å levere produktet i tilfelle hvor Kunden betaler varen på forskudd eller stiller sikkerhet som er akseptabelt for SGS. SGS kan utstede A-konto faktura for oppdrag eller produkter dersom det vurderes tilfredsstillende.

13

Leveringsforsinkelse hos kunde


Ved leveranse eller oppdrag hos kunde hvor det oppstår leveringsforsinkelse forbeholder SGS retten til å belaste timepris på tapt arbeid. Bestemmelsene kan gjelde eksempelvis tilkomst, manglende adgang, transport eller værforbehold, manglende levering 
fra underleverandør eller tredjepart.

14

Avbestilling


Retten til å avbestille, gjelder som regel før produkter eller tjenester er levert. Avbestilling gir kunden rett til å tre fra ordre eller avtalen under følgende forutsetninger:

  • SGS kompenseres for økonomisk tap. (eksempel tapt inntekt, utført forarbeid)
  • Retten til å avbestille gjelder ikke spesialbestilte varer definert av SGS. 

Det vies også til punkt som gjelder retur og kreditering

15

Erstatningsplikt


SGS svarer ikke til ansvar for skade som økonomisk tap, forventet besparelse, tap av inntekt/omdømme/arbeidstid, tvangsmulkt, skade på annen eiendom eller produkt oppfyllelser som oppstår som følge av at kunden ikke har fulgt fremlagte eller 
medsendte instrukser, anbefalinger, bruksanvisninger eller veiledninger utarbeidet av SGS eller produsent

16

Garantibestemmelser


For de solgte produkter gjelder de respektive produsenters garantivilkår dog begrenset til Norsk kjøpslov. Ferskvarer eller forbruksvarer har begrenset garantiperiode grunnet funksjonsnedtrapping. Garanti omfatter ikke feil eller mangler som oppstår på grunn av feil bruk eller kombinasjon av produktene. For SGS oppdrag og tjenester gjelder garanti i henhold til Norsk kjøpslov.

17

Avvik og reklamasjoner


Kunden eller mottaker av produktene / tjenestene skal gi skriftlig melding om mangler til SGS innen fem dager etter utlevering av varer eller overlevering av utført oppdrag. Dette gjelder: avvik på utført oppdrag, transportskader, manko og feilleveranser.
Feil som er synlige ved Kunde mottak av produktet, som for eksempel skader, manko/feil leveranser, etc., skal meldes inn til SGS omgående. Eventuelle transport skader/feil må meldes til transportør. Etter fem dager fraskriver SGS seg ansvar for nevnte reklamasjonspunkter og krav vil bli avvist.

18

Forsendelse til SGS


Kunden plikter at forsendelsen til SGS er godt merket med instruks og avsenders informasjon. Følgeskjema til forsendelse skal følges. Se SGS sine nettsider HER.

SGS er ikke ansvarlig for feilsendt gods, fortolling, toll eller andre tillegg som måtte inntreffe ved inngående forsendelser til SGS. Ved tilfeller av ekstra kostnader eller tidsbruk for feilsendt gods forbeholder SGS seg retten til å belaste dette til Kunden.

19

Retur og godtgjørelse


Varer med en bruttoverdi over NOK2000 per varelinje kan returneres mot et gebyr på 25% forutsatt at betingelsene under ivaretas. Varer med bruttoverdi under NOK2000 tas ikke i retur.

  • SGS forbeholder seg retten til fritt på kommersielt grunnlag avgjøre hvorvidt retur av produkt skal godkjennes. 
  • Returvarer må være i original emballasje, uskadet, i salgsmessig stand og ikke eldre enn 3 måneder etter opprinnelig leveranse.
  • Utgåtte varer, bestillingsvarer og «ferskvarer» tas ikke i retur. 
  • Skyldes returen feil fra SGS side, dekkes fraktkostnadene kun dersom SGS transportør er benyttet. 
  • Kampanje-, og sesongvarer kan ikke returneres.
  • Bare returer som SGS kan holdes ansvarlig for, for eksempel feilsending, produksjon eller plukkfeil, godkjennes uten ekstra kostnad for kunde. Før en slik retur kan skje, skal Kunde kontakte SGS for å få instruksjoner om hvordan returen 
    skal gjennomføres.

Andre returer enn de som er nevnt ovenfor skal godkjennes situasjonsbestemt av SGS. Det må påregnes noe behandlingstid ved slike tilfeller. Behandlingstiden skal ikke påvirke kredittid eller betalingsfrist. Ved spørsmål om returgodkjenning skal SGS ordre og / eller fakturanummer oppgis. Bruk retur skjema på sgsafety.no. Ved godkjent retur mottar Kunde skjema for registrering av varer for retur. Kostnad for returfrakt er på Kundes regning. Akseptert retur skal alltid returneres i uåpnet, umerket originalemballasje i god salgbar stand.

SGS påløpte kostnader for håndtering av retur som utpakkingskostnader, kontroll, etc., er det alltid et returfradrag i forbindelse med oppgjøret, tilsvarende minimum 25% av kjøpesummen, men ikke mindre enn NOK400. Ved mottak av returer sjekker SGS at returkravene er oppfylt. Retur blir deretter prioritert ved følgende godtgjørelse:

  • Tilgodebeløp regulert med produkter.
  • Tilgodebeløp regulert ved neste kjøp.
  • Regulert ved utstedt kreditnota.

20

Produktansvar


SGS er ikke ansvarlig for skade på person eller eiendom, eller andre konsekvenser hvis skaden oppstår etter at produkter har blitt levert til Kunden.

© 2024 SG Safety AS. All Rights Reserved.