Dette dokumentet dekker tilbud, ordrebekreftelse, faktura eller annet salgsdokument utstedt fra SG Safety.
1
Disse generelle salgsbetingelser skal gjelde salg til kunder B2B ("Kunde"), av produkter og tjenester ("Produkter/Tjenester") fra SG Safety AS ("SGS") med mindre annet er skriftlig avtalt mellom selger og kjøper.
2
Disse generelle salgsbetingelsene kan endres av SGS fra tid til annen. Den nyeste versjonen er alltid tilgjengelig på våre nettsider sgsafety.no. Endringer i vilkårene gjelder kun for bestillinger sendt av Kunde etter at den reviderte versjonen er lagt ut på
selgerens hjemmeside. På Kundens anmodning vil SGS sende over en kopi av den nyeste versjonen av disse generelle salgsbetingelser. SGS forbeholder seg retten til å endre salgs og leveringsbetingelser uten varsel.
3
Bestilling av Produkter/Tjenester skal skje i et spesielt utarbeidet bestillingsdokument (Epost, PDF etc.). Dersom bestilling ikke skjer i tråd med dette vil SGS arkivere skriftlig e-post eller henvise til samtale for så å bekrefte dette på e-post. Etter at SGS har
mottatt bestillingsdokumentet skal SGS bekrefte ordren ved en ordrebekreftelse. SGS har til enhver tid anledning til å oppdatere ordrebekreftelsen i tråd med endringer av forutsetninger, rammeverk og marked så lenge SGS bekrefter ny ordre til Kunde.
Bestillingen er en bindende avtale mellom partene når SGS har sendt ordrebekreftelse til Kunde. Ved avvik på Kundes bestillingsdokument mot SGS ordrebekreftelse vil SGS ordrebekreftelse være gjeldende så lenge ikke Kunden skriftlig varsler avvik.
Avvik mellom Kundes bestillingsdokument og SGS ordrebekreftelse skal så langt det kan løses i forkant før leveranser av Produkter/Tjenester og før faktura utstedes. Skriftlig varsel med avvik må gjøres innen 24 timer etter at SGS har utstedt
ordrebekreftelsen. Grunnen til tidsfrist for varsel om avvik er å ikke forsinke ordre/logistikk. Dersom avvik mellom Kundens bestillingsdokument og SGS ordrebekreftelse ikke løses før fakturaens forfall vil ikke Kunden ha krav på ytterligere kreditt tid.
4
SGS forbeholder seg retten til å prisjustere ved prisendring fra leverandør, samt retting av teknisk feilprising uten forvarsel. Nettopriser og rabattgrupper kan justeres kontinuerlig av SGS også uten forvarsel. Enkelte produkter kan ikke kombineres med rabattog nettopriser.
Dersom frakt, emballasje, assuranse, tollsatser og offentlige gebyrer endres i forhold til det som gjaldt ved avtaleinngåelse kan prisene endres tilsvarende. Alle priser er eksklusive merverdiavgift.
Det kan inntreffe ekstra kostnader, for eksempel miljøavgift, frakt, gebyr (minste ordre, ekspress, farlig gods) og lignende. SGS utsteder faktura basert på ordregrunnlag eller ordrebekreftelse når leveransene av oppdrag er fullført eller når ordre forlater SGS varelager for avhenting eller videre transport. Betaling skal skje i henhold til avtalt betalingsbetingelser. Priser på ordrebekreftelse er gjeldende. Dersom ordrebekreftelse ikke er mottatt eller lest av Kunde gjelder prisene på faktura
5
Alle bedriftskunder vil bli kredittvurdert. SGS forbeholder seg retten til å gi avslag på kreditt uten nærmere begrunnelse. Kunder som ikke blir tilbudt kreditt vil få mulighet til å betale en forhåndsfaktura for Produkter/Tjenester. Kunde vil få mulighet til å Akonto betale oppdrag etter nærmere avtale.
6
For frakt og ordre gjelder følgende:
7
SGS utfører ekspress forsendelser og oppdrag under følgende forutsetning:
8
All teknisk informasjon og datablad på produkter utviklet av SGS som er gitt før eller etter at bestillingen er sendt forblir SGS eiendom.
Kjøper har ikke tillatelse til å endre på slik dokumentasjon. Teknisk informasjon og dokumentasjon fra fabrikant blir sendt på forespørsel.
9
All utleie fra SGS utføres etter klargjøring. Dersom utleieordren blir kansellert etter at mobilisering er startet (før henting), så vil klargjøring samt eventuelt innkjøpt forbruk bli fakturert kunde.
10
Kursavgiften vil bli fastsatt enten:
Vi henviser til våre nettsider for informasjon om oppsatte kursdatoer for åpne kurs og til SGS sine partnere og portaler for booking av kurs. Kursprisen inkluderer lunsj når kurset holdes i våre lokaler. Gi beskjed allergier til kurs@sgsafety.no Påmelding Ved påmelding sendes samlet påmeldingsbekreftelse til kurskoordinator. Hver enkelt deltaker får tilsendt sin personlige bekreftelse til den epost-adressen som oppgis ved påmelding. Påmeldingen er bindende. Digitale kurs belastes ved påmelding.
Avbestilling av kurs må skje senest en uke før kursstart. Ved avbestilling etter 1 uke før kursstart blir kurset belastet med 50 %. Ved avbestilling samme dag som kurs/ikke oppmøte, belastes 100 % av kursavgiften. Kurset/deltakeren kan flyttes til ny dato inntil 2 ganger innenfor en periode på 6 måneder uten ekstra kostnad.
Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs hvis det er færre enn 3 påmeldte, eller på grunn av forhold som ligger utenfor vår kontroll (force majeure). Melding om avlysning som følge av få påmeldte, vil komme innen en uke før kursstart. Dersom ikke annet er avtalt, gjennomføres kurset i SG Safetys kurslokaler på Røynebergsletta 20 på Forus i Stavanger. Normal kurstid er 09:00 – 15:00 dersom ikke annet er spesifisert. Overnatting og transport ordner deltakerne selv. Vi kan være behjelpelige med råd og anbefalinger. Til de fleste kurs medfølger kurskompendie. Deltakerne får også presentasjonen som blir brukt i kurset, samt fyldig elektronisk dokumentasjon. Oppgaver deles ut underveis i kurset. Kursbevis sendes elektronisk til kurskoordinator etter at avsluttende prøveer bestått for de kursene som har eksamen.
11
Leveringsbetingelse EXW (Incoterms® 2020) / SGS lager.
Fakturering av påløpt transport kostnader og eventuell emballasje/pall skjer ved utsteding av faktura hvis ikke annet er regulert mellom partene. Produktene vil bli levert til avtalt leveringssted til den angitte leveringstiden, eller på annet tidspunkt som er
skriftlig avtalt mellom partene. Kunde er ansvarlig for å kontrollere oppgitt leveringssted på ordrebekreftelse. Leveringsdatoen oppgitt fra SGS er dato hvor varene utleveres fra lager. Varer som skal hentes hos SGS skal hentes 14 dager etter SGS varslet om
tilgjengelig opphenting. Dersom varene ikke blir hentet innen 14 dager vil varene bli tilbakeført
12
SGS skal straks varsle Kunde dersom det er grunn til å tro at leveransen kan bli forsinket. Dersom leveringen blir forsinket som følge av force majeure eller på grunn av en handling eller unnlatelse som skyldes SGS, SGS leverandør eller kjøperen, skal
leveringsperioden forlenges med en rimelig tid. Kunden har bare rett til å avbestille/avbryte en forsinket levering i tilfelle av at forsinkelsen medfører vesentlig ulempe for kunden og forsinkelsen ikke er et resultat av force majeure eller en handling skyldes
kjøperen.
Når en levering er forsinket har kunden bare krav på erstatning hvis skriftlig avtale er gjort om dette. SGS har rett til å nekte å levere produktet i tilfelle av at SGS har rimelig grunn til å tvile på kjøperens betalingsevne. SGS er forpliktet til å levere produktet i tilfelle hvor Kunden betaler varen på forskudd eller stiller sikkerhet som er akseptabelt for SGS. SGS kan utstede A-konto faktura for oppdrag eller produkter dersom det vurderes tilfredsstillende.
13
Ved leveranse eller oppdrag hos kunde hvor det oppstår leveringsforsinkelse forbeholder SGS retten til å belaste timepris på tapt arbeid. Bestemmelsene kan gjelde eksempelvis tilkomst, manglende adgang, transport eller værforbehold, manglende levering
fra underleverandør eller tredjepart.
14
Retten til å avbestille, gjelder som regel før produkter eller tjenester er levert. Avbestilling gir kunden rett til å tre fra ordre eller avtalen under følgende forutsetninger:
Det vies også til punkt som gjelder retur og kreditering
15
SGS svarer ikke til ansvar for skade som økonomisk tap, forventet besparelse, tap av inntekt/omdømme/arbeidstid, tvangsmulkt, skade på annen eiendom eller produkt oppfyllelser som oppstår som følge av at kunden ikke har fulgt fremlagte eller
medsendte instrukser, anbefalinger, bruksanvisninger eller veiledninger utarbeidet av SGS eller produsent
16
For de solgte produkter gjelder de respektive produsenters garantivilkår dog begrenset til Norsk kjøpslov. Ferskvarer eller forbruksvarer har begrenset garantiperiode grunnet funksjonsnedtrapping. Garanti omfatter ikke feil eller mangler som oppstår på grunn av feil bruk eller kombinasjon av produktene. For SGS oppdrag og tjenester gjelder garanti i henhold til Norsk kjøpslov.
17
Kunden eller mottaker av produktene / tjenestene skal gi skriftlig melding om mangler til SGS innen fem dager etter utlevering av varer eller overlevering av utført oppdrag. Dette gjelder: avvik på utført oppdrag, transportskader, manko og feilleveranser.
Feil som er synlige ved Kunde mottak av produktet, som for eksempel skader, manko/feil leveranser, etc., skal meldes inn til SGS omgående. Eventuelle transport skader/feil må meldes til transportør. Etter fem dager fraskriver SGS seg ansvar for nevnte reklamasjonspunkter og krav vil bli avvist.
18
Kunden plikter at forsendelsen til SGS er godt merket med instruks og avsenders informasjon. Følgeskjema til forsendelse skal følges. Se SGS sine nettsider HER.
SGS er ikke ansvarlig for feilsendt gods, fortolling, toll eller andre tillegg som måtte inntreffe ved inngående forsendelser til SGS. Ved tilfeller av ekstra kostnader eller tidsbruk for feilsendt gods forbeholder SGS seg retten til å belaste dette til Kunden.
19
Varer med en bruttoverdi over NOK2000 per varelinje kan returneres mot et gebyr på 25% forutsatt at betingelsene under ivaretas. Varer med bruttoverdi under NOK2000 tas ikke i retur.
Andre returer enn de som er nevnt ovenfor skal godkjennes situasjonsbestemt av SGS. Det må påregnes noe behandlingstid ved slike tilfeller. Behandlingstiden skal ikke påvirke kredittid eller betalingsfrist. Ved spørsmål om returgodkjenning skal SGS ordre og / eller fakturanummer oppgis. Bruk retur skjema på sgsafety.no. Ved godkjent retur mottar Kunde skjema for registrering av varer for retur. Kostnad for returfrakt er på Kundes regning. Akseptert retur skal alltid returneres i uåpnet, umerket originalemballasje i god salgbar stand.
SGS påløpte kostnader for håndtering av retur som utpakkingskostnader, kontroll, etc., er det alltid et returfradrag i forbindelse med oppgjøret, tilsvarende minimum 25% av kjøpesummen, men ikke mindre enn NOK400. Ved mottak av returer sjekker SGS at returkravene er oppfylt. Retur blir deretter prioritert ved følgende godtgjørelse:
20
SGS er ikke ansvarlig for skade på person eller eiendom, eller andre konsekvenser hvis skaden oppstår etter at produkter har blitt levert til Kunden.